Черговий випуск тематичного огляду «Крим без правил» підготовлений спільними зусиллями низки організацій та незалежних експертів та присвячений судочинству на окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.
Міжнародне співтовариство визнало Російську Федерацію державою, що окупує, здійснює фактичний контроль над Кримом без згоди уряду України та за відсутності юридично визнаної передачі суверенітету над частиною її території Російської Федерації. З лютого 2014 року територія Кримського півострова є окупованою, і до такої ситуації застосовується право збройних конфліктів.
Огляд заснований на результатах проведеного ГО «РЦПЛ» дослідження, присвяченого діяльності створених РФ судів та поширенню нею власного законодавства на окуповану територію, а також оцінці дотримання державою, що окупує, своїх зобов’язань у сфері правосуддя, з урахуванням вимог міжнародних стандартів і положень МГП.
У процесі окупації в лютому-березні 2014 року Російська Федерація встановила повний контроль над діяльністю кримських судів, оголосила АР Крим і місто Севастополь власною територією і поширила на неї російське законодавство, зобов’язавши суди застосовувати його не тільки до правовідносин, що виникли після незаконного території РФ, а й до правовідносин, що виникли до окупації.
Відповідно до статті 43 Положення про закони та звичаї сухопутної війни (Гаазька конвенція 1907 року), з фактичним переходом до окупанта повноважень легітимної влади, він вживає всіх залежних від нього заходів для того, щоб, по можливості, відновити та забезпечити громадський порядок та безпеку , дотримуючись існуючих у країні законів, крім випадків, коли це абсолютно неможливо. Ця норма є міжнародним звичаєм.
Таким чином, поширення дії законодавства РФ на територію окупованого Криму суперечить основним принципам та нормам міжнародного права. У процесі проведення дослідження та підготовки справжнього тематичного огляду, були ідентифіковані всі судді, які обіймали свої посади до початку окупації, відмовилися від співпраці з окупаційною владою і вимушено залишили окупований півострів, що перейшли на службу до держави-окупанта та зберегли статус судді, звільнені окупуючим державою або добровільно припинили статус судді через деякий час після окупації), а також знову призначені на посади суддів у створених РФ судах Криму та міста Севастополя.
У тематичному огляді також наведено порівняльний аналіз існуючої до окупації системи судочинства в Криму і створеної державою, що окупує, а також дана оцінка наслідків примусового присвоєння жителям Криму (у тому числі, суддям) російського громадянства і поширення РФ власного законодавства на окуповану територію з точки зору забезпечення на справедливе та нормальне судочинство.
Дані проведеного ГО РЦПЛ дослідження свідчать, що станом на листопад 2019 року 20% суддів, які відправляють правосуддя до Криму та Севастополя, є громадянами РФ. Таким чином, на сьогоднішній день на суверенній території України, порушуючи норми міжнародного права, як мінімум 104 іноземні громадяни відправляють правосуддя без згоди на це України. Решта 80% хоч і є громадянами України, проте виконують функції судді з порушенням українського законодавства.
Результати проведеного дослідження з усією очевидністю підтверджують той факт, що Російська Федерація не виконує зобов’язань, що покладаються на неї, як державу-окупанта по МДП у сфері правосуддя і проводить політику, спрямовану на заміщення колишніх українських суддів власними громадянами з різних суб’єктів Російської Федерації, згортання цивільних прав та свобод у Криму, переслідування цивільних осіб з політичних та релігійних мотивів.
Як і раніше, ми переконані, що потреба у подібних оглядах – явище тимчасове. З надією дивлячись у майбутнє, ми вважаємо, що основним завданням цих матеріалів має стати осмислення того, що сталося, та узагальнення досвіду, щоб уникнути нових порушень прав людини в Криму чи інших регіонах світу.